21-7-2018 Dag 10

21 juli 2018 - Telegraph Cove, Canada

Deze ochtend moesten we heel vroeg opstaan, omdat we op berentocht gingen en om zeven uur stapten we dan ook op de boot. We zouden negen uur gaan varen dus hadden we warme kleren aangedaan. We waren een beetje bezorgd dat we geen beren zouden zien, want de dag ervoor hadden ze geen beren gezien. Na een tijdje kreeg onze kapitein een melding door over een Humpback whale en we zagen eerst een waterspuit uit het water komen en daarna zagen we ineens zijn kleine vinnetje en zijn rug toen hij onderdook. We hoopten op een staart en even later zagen we die ook. Toen hij verder weg ging gingen we weer verder. We kwamen daarna een groepje orka’s tegen en wij bleven op goede afstand, alleen toen kwam het grote mannetje ineens even gedag zeggen. Hij was super dichtbij, maar hij deed ons niks. Er waren twee baby’s bij.
Even later kwamen we bij een groepje rotsen waar een hele grote mannetjes zeeleeuw zat. Heel eenzaam… We kwamen onderweg ook nog een dolfijn tegen maar die was heel verlegen dus die was ook snel weer weg. Daarna vervolgden we onze weg naar het berengebied.uHu Daar kwamen we een moederbeer met twee jonkie beren tegen. Ze waren lekker rustig, omdat we overgestapt waren op een kleinere, stillere boot en zo konden we lekker dichtbij komen. Even later zag een meisje verderop nog een beer! We wachtten totdat ze ging zwemmen, maar dat deed ze niet. We switchten weer van boot, maar eerst gingen we lunchen. De terugweg verliep hobbelig en snel. Aan het einde stopten we nog even bij een adelaarsnest met twee baby’s. Bijna bij de haven zag Tirza nog een Porpoise (een mini-walvis). In de haven zat nog een zeehond en daar eindigde ons avontuur op zee. Eenmaal terug bij de camper gingen we even wat drinken en de blog bijwerken totdat we onze overburen, waar we al eerder mee op de boot zaten, hoorden roepen: ‘Bear! There’s a bear up here! With her baby!’ We renden er naartoe en probeerden stil te kijken waar de beer was… Sandra was zonder schoenen en stootte zich tegen iets van ijzer… Dat maakte een hard geluid, ze had zich opengehaald… De beer was al onderweg terug en toen zagen we haar niet meer. Vanavond eten we pancakes. Jammie!

1. Bertie:
    22 juli 2018
    Proberen jullie wel heel te blijven, eerst de hand van Jeroen en nu de voet van Sandra! 😲 Gelukkig lijdt jullie eetlust er niet onder! 😉
  2. Jeroen den boer:
    22 juli 2018
    Dit is wel een reis om nooit te vergeten.en toch nog beren gezien .veder een goede reis en groetjes van ons. Pa en Ma.